18 stycznia 2017 r. – konferencja „Rozmowy o czytaniu… Jak rozwijać kompetencje czytelnicze uczniów”

18 stycznia odbyła się konferencja zorganizowana przez Bibliotekę Pedagogiczną w Płońsku oraz MSCDN Wydział w Ciechanowie. Temat konferencji „Rozmowy o czytaniu… Jak rozwijać kompetencje czytelnicze uczniów”, wynikał z jednego z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa, dotyczącego upowszechniania czytelnictwa. A ponieważ wiele szkół przystąpiło do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, wybór tematu konferencji stał się oczywisty. Konferencję honorowym patronatem objął Andrzej Stolpa – starosta płoński. Zainteresowanie przeszło nasze najśmielsze oczekiwania a to oznacza, że środowisko nauczycielskie otwarte jest na wszelkie formy doskonalenia, pozwalające udoskonalić warsztat pracy. Spotkanie zgromadziło kilkudziesięciu uczestników, wśród których znaleźli się przedstawiciele wszystkich typów szkół. Konferencje otworzyły organizatorki : Renata Grabowska i Katarzyna Szymańska. Następnie głos zabrali prelegenci. Swoją prezentację „Rozmowy o czytaniu” dyrektor BP w Ciechanowie Grażyna Brzezińska poświęciła działaniom Biblioteki Pedagogicznej w Ciechanowie na rzecz rozwoju czytelnictwa oraz czasopismu elektronicznemu „Edu-wsparcie”, które wydaje BP w Ciechanowie. Joanna Banasiak, dyrektor Książnicy Płockiej, swoje wystąpienie zatytułowała „Mieć apetyt na czytanie”. Bo też rzeczywiście Książnica wiele robi, aby ten apetyt na czytanie obudzić w każdym, od najmłodszych dzieci począwszy. Prezentacja dokonań Książnicy Płockiej jest imponująca, a co najważniejsze, jest też inspiracją do działań innych. Niektóre z pomysłów zaprezentowanych przez dyrektorkę placówki, można przejąć i zrealizować w bibliotekach szkolnych czy pedagogicznych. Kolejnym prelegentem był Piotr Prasuła, kustosz Muzeum Literatury w Warszawie. Swym referatem przybliżył działalność Muzeum, zwracając uwagę na warsztaty i lekcje muzealne dla uczniów. Na szczególna uwagę zasługują warsztaty „Muzealni detektywi” i „Przyjaciele”, związane ze stałą wystawą poświeconą A. Mickiewiczowi. Anna Krusiewicz, konsultant przedmiotów humanistycznych MSCDN w Płocku, przedstawiła problem „Gdzie jest czytelnik? O sposobach na nieczytanie w dobie kultury on-line”. Zamiast zwalczać nowe technologie czy ich nie zauważać, może warto podjąć działania pozwalające w dobie nowości technologicznych znaleźć przestrzeń dla książki. Dość przygnębiająco wypadły zaprezentowane dane wg których nie czytają nie tylko ludzie niewykształceni, ale co dziwne i zatrważające, także ludzie legitymujący się wykształceniem wyższym. Małgosia Komor z BP w Ciechanowie przybliżyła mało znaną formę pracy z czytelnikiem – teatrzyk kamishibai. Prezentacja „Wyprawy w krainę baśni, bajek i wierszy z teatrzykiem kamishibai” była zapisem doświadczeń z pracy z przedszkolakami. Choć teatrzyk z powodzeniem można wykorzystać także w pracy ze starszym czytelnikiem do czego odwołała się kolejna prelegentka, Katarzyna Szymańska, polonistka szukająca i chętnie wykorzystująca wszelkie innowacje podnoszące atrakcyjność lekcji. Katarzyna Szymańska jest konsultantem przedmiotów humanistycznych w MSCDN w Ciechanowie i przedstawiła swoje metody pracy z tekstem literackim w prezentacji „Obraz metaforą świata. Wizualizacja lektur szkolnych”. Notatki wizualne rozszerzają pole percepcji świata i wymuszają intensywniejsze słuchanie, co znacząco podnosi poziom przyswajania wiedzy i zapamiętywanie. Konferencję zakończyła prezentacja Renaty Grabowskiej, kierownika płońskiej filii Biblioteki Pedagogicznej. W prezentacji „Rola biblioteki pedagogicznej w procesie wspomagania nauczycieli w rozwijaniu czytelnictwa” przybliżyła działania płońskiej filii na rzecz wspierania nauczycieli i współpracy ze szkołami w rozwijaniu zainteresowań książką.

W podsumowaniu konferencji podkreślone zostało znaczenie współdziałania i wzajemnego wspierania się w działaniach zmierzających do podniesienia zainteresowań czytelniczych i zachęcenia do traktowania czytania jak przyjemności już od najmłodszych lat. Podkreślono konieczność współpracy całego środowiska nauczycieli, bibliotekarzy a także rodziców.

Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return